Konferencja 2014
Konferencja "Delegowanie pracowników do Niemiec w kontekście zmian w prawie niemieckim i europejskim"
28 października 2014 r. odbyła się w Pałacu Lubomirskich (siedziba Business Centre Club) konferencja „Delegowanie pracowników do Niemiec w kontekście zmian w prawie niemieckim i europejskim”. Konferencja była dla firm świadczących usługi za granicą doskonałą okazją do zdobycia najnowszych informacji dotyczących delegowania pracowników do Niemiec.
Zgodnie z szacunkami Komisji Europejskiej z Polski delegowanych rocznie jest ok. 230 tys. pracowników, a głównym państwem docelowym są Niemcy, do których polskie firmy wysyłają aż 120 tys. osób.
Podczas konferencji zaproszeni prelegenci podzielili się z uczestnikami wiarygodnymi i wartościowymi merytorycznie informacjami na temat aktualnie wprowadzanych zmian w prawie niemieckim i europejskim, które od 1 stycznia 2015 r. znacząco wpłyną na sytuację polskich firm świadczących swoje usługi w Niemczech.
Konferencję otworzył Krzysztof Jakubowski, przewodniczący Sekcji Agencji Opieki, Członek Zarządu Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
Grzegorz Chwiejda (ZUS) wprowadzili uczestników w tematykę koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego oraz podstawowych różnic między delegowaniem pracowników na podstawie art. 12 Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 883/2004 oraz pracą dwóch krajach regulowaną art. 13 tego rozporządzenia. Chwiejda zasygnalizował wiążącą dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych rolę Praktycznego Poradnika Komisji Administracyjnej. Wskazał również na przepisy dotyczące zastępowalności, które zostały znacznie zaostrzone i czynią problematycznym delegowanie na podstawie art. 12.
Mec. Richard Pietrzyk oraz mec. Michał Jan Jaworski (przedstawiciele Polskiej Izby Gospodarczej w Niemczech omówili zagadnienie ustawy o płacy minimalnej w Niemczech, która wchodzi w życie z dniem 1 stycznia br. Adwokaci zwrócili uwagę, że wprawdzie stawka 8,5 euro dotyczyć będzie wszystkich pracowników, jednak nakładane przez ustawę obowiązki związane ze zgłaszaniem pracowników do Zollamt oraz prowadzeniem dokumentacji, dotyczą tylko wskazanego w ustawie katalogu branż, w którym nie znalazła się np. branża opiekuńcza.
W części warsztatowej mec. Joanna Torbé (Kancelaria prawna Sadkowski i Wspólnicy) zajęła się kwestią praktycznych rozwiązań w umowach dla pracowników świadczących pracę za granicą. Torbé podkreślała, że – zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego (wyrok II UK 112/13 z 30 października 2013 r.) - pracownicy zatrudnieni za granicą u polskiego pracodawcynie odbywają podróży służbowej, wobec czego osobom wysłanym do takiej pracy nie są wypłacane diety, lecz chodzi o ich równowartość w ramach wynagrodzeń, które uwzględniają sytuację faktyczną związaną ze świadczeniem pracy poza stałym miejscem zamieszkania. W związku z tym minimalna podstawa składek powinna zgodnie z § 2 pkt 16 rozporządzenia składkowego wynosić w bieżącym roku 3.746 zł.
Mec. Richard Pietrzyk oraz mec. Michał Jan Jaworski poprowadzili warsztaty dotyczące świadczenia usług na terenie Niemiec w ramach regulacji o użyczaniu pracowników. Działalność tego typu obarczona jest jednak większą ilością formalności niż delegowanie pracowników. Wymaga np. uzyskania niemieckiego zezwolenia na użyczanie pracowników (Erlaubnis zur Arbeitnehmerüberlassung) oraz wiąże się z obowiązkami w zakresie prowadzenia dokumentacji oraz zgłaszania pracowników w Zollamt.
Ostatni panel konferencji został poświęcony podatkom w Polsce i w Niemczech. Mec. Marius Sieja (Kanzlei SLR) skoncentrował się na obowiązkach podatkowych polskich firm w Niemczech. Przedstawił tryb rozliczania się polskich firm w razie zaistnienia zakładu podatkowego i pracowników w przypadku przekroczenia 183 dni pobytu w Niemczech. Sieja wskazał również na skutki i ryzyka niewłaściwego opodatkowania. Radca prawny i doradca podatkowy Aneta Drosik (Kancelaria prawna Sadkowski i Wspólnicy) przedstawiła sposoby optymalizacji wynagrodzenia przez zastosowanie odliczeń podatkowych. Drosik przytoczyła interpretację podatkową z dnia 17 kwietnia 2012r. nr IBPBII/1/415-40/12/ zgodnie z którą „w przypadku osób zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia nie ma potrzeby obliczania 183 dni pobytu w danym państwie. Istotnie bowiem przepisy dotyczące opodatkowania dochodów uzyskiwanych z tytułu tzw. wolnych zawodów w powołanych wyżej umowach (o unikaniu podwójnego opodatkowania – przyp. aut.) nie odwołują się do długości pobytu danej osoby w drugim państwie”.
Na zakończenie mec. Richard Pietrzyk i mec. Michał Jan Jaworski na prośbę uczestników konferencji odpowiedzieli jeszcze na pytania zebranych dotyczące ustawy o płacy minimalnej.
Konferencja cieszyła się dużym zainteresowaniem. Wzięło w niej udział prawie 150 osób. Uczestnicy mieli bardzo dużo pytań do ekspertów, w związku z tym po zakończeniu poszczególnych paneli , burzliwe rozmowy z prelegentami toczyły się nadal w kuluarach.
Organizatorem spotkania była Sekcja Agencji Opieki, działająca w ramach Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia przy współpracy z Polską Izbą Gospodarczą w Niemczech.
Dziękujemy prelegentom i uczestnikom za wzięcie udziału w konferencji!
Program Konferencji
Termin: 28 października 2014r.
Miejsce: Pałac Lubomirskich, Plac Żelaznej Bramy 10 w Warszawie (siedziba Business Centre Club).
Rozpoczęcie konferencji
8.30 – 9.00 Rejestracja uczestników
Powitalna kawa
9.00 – 9.15 Otwarcie konferencji
Konferencja
9.15 – 11.00 Koordynacja systemów zabezpieczenia społecznego - aspekty praktyczne
Prelegent: Grzegorz Chwiejda (ZUS)
11.00 – 12.00 Świadczenie usług w Niemczech po 1 stycznia 2015r. - płaca minimalna
Prelegenci: mec. Michał Jan Jaworski, mec. Richard Pietrzyk
12.00 – 13.00 Lunch
13.00 – 14.30 Warsztaty w grupach
Grupa A: Delegowanie pracowników na podstawie art. 12 i praca w dwóch krajach na postawie art. 13 rozporządzenia 883/2004
Prelegent: mec. Joanna Torba
Grupa B: Świadczenie usług w ramach regulacji o użyczaniu pracowników na terenie Niemiec
Prelegenci: mec. Michał Jan Jaworski, mec. Richard Pietrzyk
14.30 – 15.00 Przerwa kawowa
15.00 – 16.30 Kwestie podatkowe po stronie polskej i niemieckiej
Prelegenci: doradca podatkowy Aneta Drosik, mec. dr Marius Sieja
Zakończenie konferencji
16.30 – 17.00 Podsumowanie warsztatów
17.00 – 18.00 Spotkanie networkingowe
Prelegenci
mec. Michał Jan Jaworski
Absolwent prawa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu; Stypendysta DAAD na Uniwersytecie Osnabrück i Uniwersytecie Eberharda Karla w Tübingen oraz Wyższym Sądzie Krajowym w Düsseldorfie. Aplikacja w Izbie Adwokackiej w Toruniu / Egzamin adwokacki zdany z oceną celującą z najlepszym wynikiem w Izbie w roku 2006 r. Od 2007 r. wpisany na listę jako Adwokat w Polsce oraz jako Adwokat - prawnik zagraniczny w Niemczech. Od 2007 r. partner w kancelarii Pietrzyk & Kollegen. Członek Izby Adwokackiej w Toruniu i Rechtsanwaltskammer Düsseldorf.
mec. Richard Pietrzyk
absolwent prawa na Uniwersytecie w Kolonii ukończone z wyróżnieniem; odbył praktyki w polskim Ministerstwie Gospodarki oraz Narodowym Banku Polskim.
Prawnik w międzynarodowej kancelarii prawnej w Warszawie. Od 1995 r. adwokat (Rechtsanwalt) w Düsseldorfie.
Od 1998 partner w niemieckiej sieciowej kancelarii prawnej, odpowiedzialny m.in za stworzenie warszawskiego oddziału kancelarii. Od początku 2007 r. założyciel i partner zarządzający kancelarii Pietrzyk & Kollegen. Członek Izby Adwokackiej w Düsseldorfie (Rechtsanwaltskammer Düsseldorf) oraz Izba Adwokackiej w Warszawie, a także Wirtschaftsclub Düsseldorf oraz Polsko - Niemieckiej Izby Przemysłowo - Handlowej w Warszawie. Członek Zarządu Polskiej Izby Gospodarczej w Niemczech.
mec. dr Marius Sieja
doradza klientom w kwestiach prawnych i podatkowych. Jednym z jego głównych obszarów działalności zawodowej są międzynarodowe stosunki prawne w szczególności stosunki prawne z krajami Europy Wschodniej. Ze względu na swoją działalność zawodową dr Marius Sieja jest w stanie w trackie doradztwa transgranicznego nie tylko fachowo, ale również biorąc pod uwagę specyfikę międzykulturową ocenić prawidłowo sytuację oraz stany faktyczne i w efekcie końcowym zaproponować rozwiązania, które zorientowane są na osiągnięcie celu
mec. Joanna Torbé
adwokat, członek Izby Adwokackiej w Warszawie, specjalista z zakresu prawa pracy i prawa karnego, posiada bogate doświadczenie w procesowej oraz pozaprocesowej obsłudze pracodawców, w tym reprezentowania przed sądami, organizmami ścigania i administracji, sporządzania opinii prawnych i prowadzenia szkoleń. Były redaktor merytoryczny Wydawnictwa C.h. Beck. Jest współautorem pozycji książkowych m.in. „Zwolnienia pracowników – wskazówki i bezpieczne rozwiązania”, pod red. Joanny Torbé i Jakuba Ziarno, Warszawa 2009 oraz „Nowe zasady podnoszenia kwalifikacji przez pracowników, pod. Red. Joanny Torbé, Warszawa 2001 r. Jest także autorką licznych artykułów z zakresu prawa pracy.
radca prawny i doradca podatkowy Aneta Drosik
Dyrektor Działu Prawa Podatkowego i Administracyjnego Kancelarii Sadkowski i Wspólnicy.
Absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. Ryszarda Łazarskiego w Warszawie. Radca prawny i licencjonowany doradca podatkowy. Specjalista z zakresu prawa podatkowego oraz prawa administracyjnego. Ukończyła Podyplomowe Studia Międzynarodowych Strategii Podatkowych w Kolegium Zarządzania i Finansów Szkoły Głównej Handlowej.
Z Kancelarią Sadkowski i Wspólnicy związana od 2008 roku. Z licznymi sukcesami reprezentuje klientów przed organami podatkowymi obydwu instancji, a także przed wojewódzkimi sądami administracyjnym i Naczelnym Sądem Administracyjnym. W trakcie wieloletniej praktyki zawodowej zyskała szerokie doświadczenie w dziedzinie prawa podatkowego, doradzając klientom w zakresie prowadzenia procesów restrukturyzacyjnych ukierunkowanych w szczególności na optymalizację podatkową.
Prowadzi bieżącą obsługę podmiotów gospodarczych w zakresie prawa podatkowego oraz prawa gospodarczego. Występuje jako pełnomocnik tych podmiotów w postępowaniach podatkowych, kontrolnych oraz sądowych.
Specjalizuje się w obszarze podatku PIT i CIT, ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień planowania podatkowego. Kierowała wieloma projektami doradczymi oraz świadczyła usługi bieżącego doradztwa dla największych polskich podmiotów, w tym także z udziałem kapitału zagranicznego, z sektora motoryzacyjnego, nieruchomości, budownictwa, spożywczego oraz paliwowego.
W ramach kompleksowych działań uczestniczyła w realizacji szeregu projektów optymalizacyjnych, restrukturyzacyjnych, przekształceń własnościowych spółek oraz grup spółek. Jest autorem szeregu publikacji prasowych dotyczących bieżących zagadnień podatkowych (w szczególności w Dzienniku Gazecie Prawnej oraz Portalu Finansowo – Księgowym). Prowadziła szkolenia z zakresu efektywnych form zatrudnienia kadry menedżerskiej, a także optymalizacji podatkowej przedsiębiorstw.
Posiada także wieloletnie doświadczenie w obsłudze jednostek samorządu terytorialnego i ich jednostek organizacyjnych, a także spółek miejskich oraz spółek z udziałem Skarbu Państwa.
Grzegorz Chwiejda
pracownik Departamentu Ubezpieczeń i Składek w Centrali ZUS w Warszawie.
Prowadzący:
Bartosz Marczuk
publicysta "Rzeczpospolitej"
Organizatorzy, partnerzy, patroni
Organizatorzy:
Sekcja Agencji Opieki |
|
Stowarzyszenie Agencji Zatrudnienia www.saz.org.pl |
We współpracy z:
Polska Izba Gospodarcza w Niemczech
Polnische Wirtschaftskammer in Deutschland (PWD)
www.pwdorg.org
Partnerzy merytoryczni:
Wolters Kluwer
|
|
Praca za Granicą www.pracaizycie.pl |