Działanie Sekcji reguluje Statut Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia oraz Regulamin Sekcji Agencji Opieki.
Regulamin Sekcji Agencji Opieki:
ROZDZIAŁ I
Cele i zadania Sekcji Agencji Opieki
§ 1
1. Sekcja Agencji Opieki (SAO) zrzesza podmioty świadczące usługi opieki dla osób starszych.
2. Celem działania Sekcji jest współpraca agencji opieki, świadczących usługi w Niemczech. Zadaniem Sekcji jest prezentowanie stanowiska branży na forum decydentów, mediów i grup interesu, prowadzenie stałego dialogu z instytucjami w Polsce i Niemczech, promowanie legalnego modelu zatrudnienia pracowników z Europy Środkowo-Wschodniej, a także podejmowanie działań na rzecz ograniczenia szarej strefy i czarnego rynku.
ROZDZIAŁ II
Członkostwo
§ 2
1. Członkostwo w Sekcji może mieć charakter zwyczajny, wspierający oraz partnerski.
§ 3
Członek Zwyczajny
1. Członkiem Zwyczajnym Sekcji może zostać tylko Agencja zrzeszona w Stowarzyszeniu Agencji Zatrudnienia, która złożyła deklarację przystąpienia do Sekcji oraz spełnia warunki wymienione w niniejszym Regulaminie.
2. Warunki przynależności Członka Zwyczajnego do Sekcji:
- delegowanie personelu lub świadczenie usług na podstawie obowiązujących w polskim prawodawstwie umów zawieranych z zatrudnianymi,
- rejestracja pracowników w ZUS,
- prowadzenie pełnej dokumentacji zatrudnianych, udostępnianej im do wglądu na życzenie,
- opłacanie składek na ubezpieczenia społeczne delegowanych pracowników,
- zapewnienie ubezpieczenia zdrowotnego na terenie kraju oddelegowania,
- weryfikacja kandydatów i podpisywanie umów w biurach Agencji,
- informacja, w momencie podpisania umowy, o charakterze wykonywanej pracy w kraju oddelegowania jak i o warunkach bytowych
- zapewnienie serwisu telefonicznego i stałego kontaktu oddelegowanego z pracodawcą,
- potwierdzenie posiadania ubezpieczenia OC na świadczoną działalność,
- informowanie zainteresowanych podjęciem usług opiekuńczych o uregulowaniach prawnych związanych z podpisywaną umową,
- minimum 2 lata obecności na rynku usług opiekuńczych lub 1 rok obecności i poparcie przynajmniej 1 członka Sekcji,
- wypełnienie deklaracji przystąpienia do Sekcji.
3. Aktualnym Członkom Sekcji drogą elektroniczną przekazywana jest informacja o kandydującej do Sekcji Agencji Opieki agencji (dalej: Kandydat). Członkowie Sekcji mają prawo zgłosić Sprzeciw wobec przyjęcia kandydującej agencji do grona członków Sekcji (dalej; Sprzeciw) . Sprzeciw wyrażany jest w formie pisemnej lub ustnej w ciągu 7 dni od przekazania informacji. Sprzeciw wymaga pisemnego uzasadnienia, które może być dostarczone w terminie późniejszym jednak bez zbędnej zwłoki. Sprzeciw agencji, która jest pełnoprawnym członkiem Sekcji uniemożliwa przyjęcie Kandydata do Sekcji Agencji Opieki. Sprzeciw wobec przyjęcia do grona Sekcji Agencji Opieki nie wyklucza możiwości przyjęcia kandydującej agencji do Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
4. Członkowie zwyczajni mają prawo do uczestniczenia w Spotkaniach i Zebraniach Sekcji i czynnego udziału w głosowaniach.
5. Członkowie zwyczajni zobowiązani są do:
a) przestrzegania Regulaminu Sekcji
b) udziału w pracach Sekcji
c) wspierania podejmowanych przez Sekcję działań
d) terminowego uiszczania składek członkowskich
6. Opłata za członkostwo Członka Zwyczajnego w Sekcji wynosi 400 zł miesięcznie. Nowi członkowi zobowiązani są do zapłaty składki za pół roku z góry. Składka ta nie jest zwracana w przypadku złożenia wystąpienia z Sekcji w tym czasie.
7. Nowi członkowie Sekcji zobowiązani są uiścić opłatę wpisową w wysokości 500 zł.
8. Nieuiszczanie składek związanych z członkostwem w Sekcji przez okres 3 miesięcy skutkuje wezwaniem do uregulowania należności w terminie 30 dni. W przypadku niewpłacenia zaległych składek we wskazanym terminie, członek Sekcji jest relegowany z Sekcji.
9. Zaleganie ze składkami przez 3 miesiące dopuszczalne jest tylko raz. Powtórzenie się sytuacji powoduje usunięcie członka Sekcji bez wzywania go do uregulowania należności i bez zachowania terminu 30 dni na dokonanie zaległych płatności.
10. Niespełnianie któregokolwiek z warunków wymienionych w punkcie 2 lub wola innych członków Sekcji także mogą powodować wykluczenie z Sekcji. Decyzja o wykluczeniu członka z Sekcji podejmowana jest zwykłą większością głosów. Członkowie Sekcji zostaną powiadomieni na 7 dni przed spotkaniem o planowanym głosowaniu nad wykluczeniem Członka SAO.
11. 1.Członkostwo zwyczajne ustaje w przypadku:
a) rozwiązania Sekcji Agencji Opieki
b) wystąpienia z Sekcji Agencji Opieki
c) wykluczenia z Sekcji Agencji Opieki
d) wystąpienia bądź wykluczenia ze Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia
e) likwidacji lub ogłoszenia upadłości agencji
2.Wystąpienie z SAO następuje na podstawie złożonej przez Członka deklaracji o wystąpieniu za wypowiedzeniem miesięcznym.
§4
Członek Wspierający
1. Celem członkostwa wspierającego jest wymiana informacji i wzajemne wspieranie prowadzonych działań.
2. Członkiem wspierającym może być podmiot – agencja działający na rynku polskim zgodnie z zasadami, misją i celami Sekcji oraz spełniający warunki wymienione art. 3. pkt 2.
3. Członek wspierający musi być zrzeszony w Stowarzyszeniu Agencji Zatrudnienia.
4. Członek starający się o członkostwo składa dokumenty aplikacyjne zgodnie z zasadami przyjętymi dla członka zwyczajnego oraz deklarację przystąpienia do Sekcji Agencji Opieki.
5. Procedura przyjęcia jest identyczna jak dla członka zwyczajnego.
6. Członkowie wspierający zobowiązani są do:
a) przestrzegania Regulaminu SAO
b) wspierania podejmowanych przez Sekcję działań
c) dzielenia się informacjami, które są istotne dla pozostałych członków Sekcji.
7. Członek wspierający ma prawo na zaproszenie Przewodniczącego Sekcji do udziału w Spotkaniach Sekcji.
8. Składka członka wspierającego składa się ze stałej składki dla Stowarzyszenia Agencji Zatrudnienia.
9. Udział członka wspierającego w zebraniach Sekcji wymaga każdorazowej opłaty w wysokości 300 zł.
10. Prawa członka Wspierającego
a) udział w spotkaniach Sekcji na zaproszenie Przewodniczącego lub na swój wniosek po wyrażeniu zgody przez Przewodniczącego,
b) prawo do udziału w wydarzeniach, konferencjach, śniadaniach prasowych organizowanych przez Sekcję na zasadach równym członkom zwyczajnym,
c) prawo do bycia informowania o najważniejszych decyzjach Sekcji.
11. Członek wspierający nie ma dostępu do materiałów dostępnych na portalu SAO o ile nie zapadnie inna decyzja.
12. Członkostwo wspierające ustaje w wypadkach przewidzianych w par. 3 art. 10.
§5
Członek Partnerski
1. Członkiem Partnerskim może być podmiot zagraniczny działający zgodnie z misją i celami Sekcji.
2. Członek Partnerski nie musi być zrzeszony w Stowarzyszeniu Agencji Zatrudnienia.
3. Podmiot starający się o członkostwo Partnerskie wypełnia i składa deklarację przystąpienia do Sekcji.
4. O przyjęciu podmiotu w poczet członków partnerskich SAO decydują członkowie zwyczajni Sekcji podczas głosowania zwykłą większością głosów. Głos rozstrzygający przysługuje Przewodniczącemu Sekcji.
5. Po otrzymaniu przez podmiot informacji o zgodzie na przyjęcie w poczet członków partnerskich SAO, podmiot ma obowiązek w ciągu 2 tygodni opłacić roczną składkę członkowską.
6. Składka dla członka partnerskiego wynosi 1000 euro rocznie, płatne z góry i nie jest zwracana w przypadku ustania członkostwa.
7. Członkowie Partnerscy zobowiązani są do:
a) przestrzegania Regulaminu SAO
b) wspierania podejmowanych przez Sekcję działań
c) dzielenia sią z członkami zwyczajnymi informacjami płynącymi z rynku zagranicznego
d) terminowego uiszczania składek członkowskich.
8. Członek partnerski może uczestniczyć w Spotkaniach Sekcji na zaproszenie Przewodniczącego Sekcji oraz na swój wniosek za zgodą Sekcji.
9. Członkowi partnerskiemu przysługuje głos doradczy.
10. Członek partnerski może wypowiedzieć członkostwo deklaracją wystąpienia.
11. Członkostwo partnerskie ustaje z przyczyn wymienionych w par. 3 ust. 10. Członek partnerski może zostać wykluczony z grona członków partnerskich jeśli podejmowane przez niego działania szkodzą wizerunkowi Sekcji lub zaistniały inne okoliczności, które kwestionują celowość członkostwa.
12. Na wniosek Przewodniczącego członkowie zwyczajni Sekcji podejmują decyzję o wykluczeniu głosowaniem – zwykłą większością głosów.
RODZIAŁ III
§6
Funkcjonowanie Sekcji
1. Kierownictwo Sekcji składa się z Przewodniczącego Sekcji i Wiceprzewodniczącego Sekcji
2. Sekcją kieruje Przewodniczący Sekcji.
3. Spotkania Sekcji odbywają się przynajmniej jeden raz na 2 miesiące.
4. Spotkania Sekcji zwołuje i prowadzi Przewodniczący Sekcji.
5. Sekcja zatrudnia Koordynatora Sekcji.
6. Członkowie Sekcji ponoszą koszty związane z utworzeniem stanowiska pracy oraz uiszczaniem wynagrodzenia koordynatora. Wysokość wynagrodzenia wraz z obowiązkowymi obciążeniami jest rozkładana wprost proporcjonalnie do liczby członków należących do Sekcji na dzień wypłaty wynagrodzenia.
7. Możliwe jest uczestnictwo w spotkaniach Sekcji podmiotów zewnętrznych, nie będących członkami Sekcji, które chcą zasięgnąć rady lub skorzystać z doświadczeń członków Sekcji. Spotkania otwarte odbywają się raz na kwartał. Opłata za udział w spotkaniu wynosi 500 zł. O uczestnictwie firmy zewnętrznej w spotkaniu członkowie Sekcji będą informowani najpóźniej tydzień przed spotkaniem. W przypadku sprzeciwu któregokolwiek z członków Sekcji, udział firmy zewnętrznej nie będzie możliwy.
SAO - opiekunka Niemcy, praca opiekunki w Niemczech